Herken je dit: Je oefent al lange tijd om een vaardigheid onder de knie te krijgen, of een oplossing voor een probleem te vinden. En het gaat maar moeizaam. Dan ineens gaat het vanzelf beter zonder dat je er teveel over nagedacht hebt.
Wat blijkt? Soms werkt het beter als je je brein uitschakelt. Dan handel je intuïtiever en maak je onbewust gebruik van je spontaniteit. En dat leidt tot creativiteit en verbeterde cognitie.
Dat klinkt eenvoudig, maar veel mensen vinden het moeilijk om intuïtief of spontaan te handelen zonder een doel of een theorie in hun hoofd te hebben. Veel mensen hebben het afgeleerd, ze willen zekerheid over de uitkomst of een reden hebben voor ze in actie komen. Hiermee houden ze het natuurlijke leerproces van groei, ontwikkeling tegen. Vertrouwen in dit proces zie je bijvoorbeeld bij kinderen, die spelen en nieuwe manieren blijven uitproberen (nadoen) om iets te leren beheersen.
Als een kind leert lopen en 50 keer valt, denkt het nooit:
misschien is lopen niks voor mij.
Bron: Omdenken.
Spontaniteit is een natuurlijk combineren van (onbewust) denken, voelen en doen. Dit is anders dan bij impulsiviteit, waarin men handelt zonder na te denken.
Met spontaan, intuïtief handelen wordt de weg vrijgemaakt voor creativiteit. Hierbij ontstaat ruimte voor mogelijk nieuwe inzichten, mogelijkheden en gedrag. De manier van kijken naar de wereld verandert.
Met psychodrama leer je werken met dit principe, je leert vertrouwen op het proces dat ontstaat als je werkt met spontaniteit. Het is iedere keer verrassend hoe inventief en creatief mensen worden als ze zich openstellen voor deze werkwijze.
Bronnen:
Moreno, J. L., 1953, Who Shall Survive? Foundations of Sociometry, Group Psychotherapy and Sociodrama. Beacon House, Beacon, New York.
Schneider, Kenneth R (1979). On the nature of cities: toward enduring and creative human environments.
Yaniv D (2018) Trust the Process: A New Scientific Outlook on Psychodramatic Spontaneity Training. Front. Psychol. 9:2083. doi: 10.3389/fpsyg.2018.02083